Pohledný světlý design všech tří speciálů pro
Carreru Panamericanu už všichni znáte – je dílem Pavly Moravcové a
týmu z kreativní agentury Jean La Taupe z Prahy včetně celého
komplexního grafického servisu. Méně už je ovšem vidět to, že
podobného ztvárnění doznaly i závodní kombinézy jezdců a také
helmy. Přilba Vojty Štajfa je toho příkladem. Design je ruční prací
designera Josefa Hegenbarta z Chodova v západních Čechách. S Vojtou je
pojí i láska k vozům Subaru. My se však zaměříme na jeho airbrush a
na to, jak vznikla Vojtova přilba.

Josefova láska k malování, designu a zdobení čehokoli se
projevovala od mládí, nevyšel mu však záměr dostat se na prestižní
designerskou školu. Pokračoval tedy na vojnu, ani na ní si
s malováním nedal pokoj: "Díky kreslení nahých slečen a designu
bankovek pro mé mazáky jsem za odměnu nemusel dělat rajóny a vycházek
jsem měl také víc než ostatní," směje se.
Zlom nastal v roce 2004, kdy našel na internetu
instruktážní video k tomu, jak využívat techniku lakování airbrush.
Zakoupil základní sadu a dal se do práce. Zároveň založil webové
stránky své firmy V8 design a vystavoval všechna díla právě tam.
Zájemci začali přibývat, Josef začal tvořit design motocyklových
nádrží a přileb, krytů motorů, kapot, ale i hokejových helem
a oblíbených brankářských masek, které dělá jak pro naše
extraligové brankáře, tak i pro zájemce ze zahraničních lig.
Práce pro Vojtu Štajfa byla už druhé v pořadí, jedna
helma ze sezony za volantem produkčního Subaru už vznikla. "Klíčové
bylo, že Vojta měl o designu velmi konkrétní představu. I já jsem
chtěl design vyvést stejný, jako mají soutěžní auta, je totiž
decentní a velmi povedený, prolíná se vším, co tým má a dělá.
Proto jsme zachovali trikolory, mapu Mexika, Logo La Carrera Panamericana
Czech Team a portrét pana Juhana. Vojtovi jsem zaslal základní návrh,
ale on je velmi zaměřený na detail, měl řadu připomínek, což je
dobře, má cit pro design a má vkus. Výsledek vidíte na fotografiích,"
říká Josef.

Samotná grafická úprava helmy zabrala 80 hodin jemné
práce. Základem byla čistá, úplně nová helma bílé barvy. Díky
tomu nebylo nutné vyrovnávat a vybrušovat žádná poškození helmy
a podkladová bílá barva, kterou bylo nutné po nanesení následné
vrstvy bezbarvého laku ještě vybrousit, nemusela mít silnou vrstvu.
Nejprve však bylo nutné z přilby odstranit veškerou výstelku,
sluchátka i intercom. Gumové lemy okrajů bylo třeba velmi pečlivě
oblepit krycí páskou. "Design Vojtovy helmy je z větší částí
vyveden za pomoci šablon s nápisy, zmenší pak freestylový," říká
Josef. Všechny nápisy vznikly vystříkáváním prostoru vzniklého
díky matrici z řezacího plotru. "Každé písmenko jsem musel nanášet
a nalepovat ručně, byla to opravdu titěrná práce. Ještě jemnější
je vystříkávání vzniklého prostoru, děje se tak tryskou o šířce
0,1 mm," říká Josef.

Typická trikolóra, která se vine nejen přes auto, ale i
přes helmu, vznikala jinak, tvar byl nastříkán ručně. Trikolory jsou
na přilbě dvě, jedna česká a druhá mexická. Nejvíce času zabralo
stínování trikolóry, aby vynikl efekt trikolórní stuhy, která se
vine prostorem. Podobné to bylo i s mapou Mexika, jen nad šablonou mapy
Josef strávil 10 hodin čistého času. "Nyní mohu projet Mexiko zcela
bez navigace," směje se tomu.

Zajímavostí Vojtovy helmy je potrét Jaroslava Juhana, jehož
památce je helma věnována. "Normálně rád kreslím portréty lidí a
troufám si říci, že to dělám dobře, lidé se poznávají, a to je
dobré znamení, že se jim portréty líbí. Musíte však mít dobrý
podklad, a ten jsem neměl, jen dobové fotografie. Po několika pokusech
jsem naznal, že opravdu věrnou podobiznu pana Juhana se mi vytvořit
nepodařilo, a tak byl jeho obličej vytištěn na tenkou fólii a na
přilbu nalepen, a posléze zalakován. Tuto techniku jsem použil vůbec
poprvé, přesto jsem některé stíny v rysech obličeje na fotografii
dotvořil airbrushem," dodává Josef. Na Vojtově helmě byly použity
tři krycí vrstvy bezbarvého laku s následným schnutím ve speciální
peci při teplotě 60 stupňů. Podobným stylem vznikala i přilba pro
Vojtova spolujezdce Vladimíra Zelinku.

Výsledek vidíte na fotografiích. Poctivý kus práce
šikovných českých rukou se už vydal do Mexika. Design všech aut pro
Panamericanu se zkráta prolíná celým týmem. Věřme že práci Josefa
Hegenbarta bude Vojta Štajf moci třímat na cílové rampě v mexickém
Durangu. Více prací Josefa Hegenbarta můžete zhlédnout v galerii na
jeho stránkách www.v8-design.cz.
|