Sportovní manželství Vojtěcha Štajfa a značky
Subaru trvá už velkou řádku let. Když mu definitivně uzrál v hlavě
nápad české účasti na Carreře Panamericaně, bylo mu hned jasné, že
značka Subaru musí být také u toho. Nejen pro Vojtu, ale i pro jeho
Subaru Coupé bude Carrera 2014 účastí premiérovou...
Jenže příběh toho, jak se elegantní kupé s hvězdami ve
znaku dostalo nejen ke Carreře, ale hlavně do Čech, je mnohem
květnatější. Vojtovo auto je z roku 1972, tedy nejmladší přípustný
ročník, který předpisy závodu dovolují. V té době se samozřejmě v
tehdejším Československu vozy Subaru neprodávaly a chyběly i na
většině západoevropských trhů. Japonské značky pronikaly do Evropy
jen pozvolna a Subaru se soustředilo na domácí a na severoamerický trh.
Když se tedy Vojta poohlédl po vhodném typu z produkce kmenové značky,
bylo jasné, že vhodný exemplář v tuzemsku ani nebude k mání.
"Určil jsem si model GL Coupé z produkce typové řady,
která se v Severní Americe na počátku 70. let prodávala pod jednotným
jménem Leone. Jenže kde ho vzít? Spoustu času mi vzalo procházení
nejrůznějších veteránských webů, když se mi podařilo narazit na
první kus. Byl trochu mladší a měl zajímavou historii. Do Evropy ho
dovezl tehdejší první dealer značky v Beneluxu panu Huisman v
Holandsku. Ten ho pečlivě udržoval, šlo o model hardtop bez středních
sloupků a se čtyřmi světlomety. Koupil jsem ho od německého
sběratele, jemuž vůz Huisman prodal v roce 1998," vzpomíná Vojta.
Na první pohled bylo vyhráno, ne však docela: "Auto bylo
jednak poněkud mladší, ale hlavně, krásně zachovalé. Šlo o jediný
exemplář poměrně unikátního typu, který se v Evropě ani neprodával
a já ho přivezl domů pro přestavbu pro závodění v Mexiku. Nakonec
jsem usoudil, že na to, abychom do auta začali řezat a dělat z něj
závodní speciál pro Carreru, je ho příliš škoda. Vůz jsme umístili
do showroomu Subaru Emil Frey v Praze a zájemci se na něj můžou zajít
podívat. Nezbylo, než hledat dál," pokračuje Vojta.
Další stopy malého kupé zavedly Vojtu až do dalekého
Portugalska. Exemplář, který se mu podařilo dohledat, našel v dost
ubohém stavu a aby ho dokázal naložit, bylo nutné dokonce porazit
strom!
"Tohle byl úplně jiný příběh. Našli jsme auto v naprosto
zuboženém stavu. Jezdil s ním Portugalec, který zastupoval americkou
firmu v Maroku – firma ho vybavila právě tímhle služebním autem, v
Americe se tahle auta přece prodávala. Když dotyčný u firmy končil,
vůz si odkoupil do soukromého užívání. Po jeho smrti zůstalo auto
osmnáct let stát na zahradě, jeho paní s ním nejezdila. Mezitím vedle
něj stihl dokonce vyrůst strom! Když jsme vůz objevili, neměl už ani
motor a pneumatiky, byl pořádně prorezlý, celý vnitřek byl
vybrakovaný. Ale usoudili jsme, že to je auto, z něhož začnu stavět
závodní speciál. Za 250 euro jsem ho koupil a poslali jsme pro něj z
Prahy autodopravu, která vyšla podstatně dráž než vůz samotný.
Strom, který u auta rostl, bylo nutné porazit, teprve potom šel vrak
naložit. Že jsme byli s transportem tak daleko od domova, mezitím jsem v
Portugalsku našel ještě jedno subárko, červený sedan v pojízdném,
leč domácími kutily poznamenaném stavu. Prodávali mi ho manželé,
kteří vůz od otce ženicha dostali jako svatební dar. Když zemřel,
teprve pak se odhodlali auto prodat. Z Portugalska s námi tedy do Prahy
přijela subárka dvě – kromě kupé ještě sedan, který se zcela
rozebral a stal se jakýmsi dárcem orgánů" dodává Vojta. Ke třem
vozům poté přibyl přes Švýcarsko a Francii ještě čtvrtý, pro
změnu dvoudveřový sedan, který po částečné renovaci mechaniky
Subaru Czech rally teamu na své využití teprve čeká – Štajf
nevylučuje jeho další úpravu pro veteránské rallye v Česku dle
předpisů FIA.
Portugalského vraku se ihned ujala dílna Subaru Czech Rally
Teamu, vedená šéfmechanikem Pavlem Janouškem. V ní dochází k
postupnému přerodu elegantního kupé v závodní speciál. První se ke
slovu dostaly brusky a svářečky, karoserii bylo potřeba kompletně
vyztužit a vyvařit, zároveň také připravit pro instalaci ochranného
rámu kabiny a také nového motoru. "Původní kupátko vážilo 740 kilo
a poháněl ho čtyřválcový boxer o objemu 1,4 litru a výkonu 61 koní.
Kdybychom s tímhle měli závodit a vyjeli v Mexiku do výšky 3000
metrů, ze šedesáti koní by bylo koní čtyřicet a nic bychom nevyjeli.
Do auta proto zabudujeme šestnáctistovku z Imprezy z 90. let, ostatně
předpisy pro Carreru to umožňují. Protože je však zakázáno
přeplňování i jakékoli vstřikovací systémy, motor bude muset být
předělán pro plnění pomocí karburátoru. Po povolených úpravách by
měl dávat výkon 160-170 koní, což je v kombinaci s hmotností auta do
800 kilo opravdu zajímavá kombinace," poukazuje jezdec.
Před čtyřiceti lety ještě Subaru nebylo průkopníkem
stálého pohonu všech kol, a tak je GL Coupé "předokolka" a u toho
také zůstane v případě závodního speciálu. Z Imprezy dostane vůz
také přední nápravu, odpružení i tlumiče budou ryze soudobé a celý
projekt přestavby původního veterána vzniká pod vedením šéftechnika
Jana Kubíčka. Kola dle tehdejší módy byla na voze pouze
třináctipalcová, což poněkud limituje velikost kotoučových brzd –
auto však dostane alespoň závodní pneumatiky se šířkou 205
milimetrů. Spousta dílů musí být vyrobena unikátně právě pro
tenhle jeden závodní speciál – náhradní díly se po dvacátém roce
po ukončení výroby už neprodukují. "Některé součásti lze dovézt z
Ameriky, ale řadu z nich musíme vyrobit sami. Jedno je jisté, půjde o
svébytný a zcela unikátní závodní speciál na bázi modelu, který v
naší části Evropy prakticky nikdo nemá," dodává Vojta.
Příběh Subaru, který Vojta Štajf jako první vůz
této značky dostal zarostlý za stromem z portugalské zahrady a
směřuje ho až na mexickou Carreru Panamericanu, tedy žije dál a zaujal
i zástupce továrny v Japonsku. Vzácný kus tak po svém znovuzrození
zažije úplně jiný "druhý život", o němž se jeho původním
majitelům ani nesnilo...
|