Další z unikátních závodních vozů se rodí v
dílnách La Carrera Panamericana Czech Republic Rally Teamu. Petr
Kačírek s Jaroslavem Jugasem usednou do zbrusu nově upraveného
speciálu BMW CS 2800, pocházejícího z roku 1969. Vzácný stroj,
typicky rozpoznatelný díky absenci středních sloupků karoserie, tak
bude patřit k premiérám české účasti v náročném mexickém
závodu.
Důvod volby značky BMW je nabíledni: po spoustu let se Petr
Kačírek úspěšně věnuje okruhovým závodům právě za volantem
vozů mnichovské značky. Speciál BMW M3 GTR je ovšem určen ke zcela
jiným účelům a pak – pro slavnou Carreru lze volit z modelů s rokem
výroby maximálně do roku 1972.
Volba padla na typ CS 2800 typové řady E9. Právě on byl
předchůdcem slavného CS 3000, s nímž BMW razantně vstoupilo do
seriálu mistrovství Evropy cestovních vozů, v němž později dosáhlo
mnoha úspěchů a etablovalo se jako jeden ze symbolů okruhového
závodění s cestovními vozy. Kupé bez středních sloupků karoserie
bylo vyrobeno jen necelých 6,5 tisíce exemplářů.
"Snažil jsem se dostat k nějakému kvalitnímu CS,"
vzpomíná Petr Kačírek,"narazil jsem na zajímavý kus u jednoho
překupníka ve Švýcarsku. Když jsme vůz dovezli domů, vypadal
poměrně zachovale. Odstrojování karoserie však odhalilo opravdové
hrůzy, po nichž jsme zjistili, že je jen stěží použitelná. Auto na
tom bylo opravdu špatně."
Zatímco výroba náhradních dílů na Subaru Vojty Štajfa
skončila dvacet let po ukončení výroby, a tak Vojta shání potřebné
díly z dochovaných amerických kusů, v případě BMW je situace jiná.
"Automobilka skutečně drží kvalitní katalog dílů ke starším
modelům a lze je doobjednat. Týká se to však spíše dílů
příslušejících k hnacímu ústrojí, tedy k motoru, převodovce a
nápravám. Díly karoserie tam pravděpodobně neseženete, získal jsem
je u specializovaného obchodníka v Německu." Dílna Pavla Janouška
měla naráz práce dost – kromě střechy a sloupků bylo potřeba
prakticky celé auto postavit znovu, a ještě komplexně upravit. V
současné době už probíhá vestavba ochranného rámu do hotové
karoserie, který dále zvýší její tuhost při absenci středních
sloupků, pak půjde vůz do lakovny.
Srdcem automobilu je řadový šestiválec o objemu 2,8 litru,
plněný třemi karburátory Weber. Původní CS 2800 v sériové podobě
dávalo výkon okolo 170 koní. Po repasi a naladění motoru, jemuž se
věnuje mechanik Duck Racing Teamu František Pulkrábek, bude výkon
navýšen na hodnotu 220-230 koní. "Mohli bychom jít i výše, snad až
na 270 koní, ale je třeba s uvědomit, že nejedeme půlhodinový závod
na okruhu, ale rallye dlouhou 3500 kilometrů. Důležitá je životnost
motoru, který bude po dlouhou dobu pracovat na plné otáčky na mnoha
rychlých a rovných úsecích. Budeme však disponovat dvěma agregáty
– jeden poslouží na celkové zajetí a otestování vozu, druhý
nasadíme až před Mexikem," dodává Kačírek.
Také převodovka byla vyměněna. Zatímco původní kupé
bylo vybaveno čtyřstupňovou skříní, do vozu pro Carreru půjde
pětistupňová z typu 328i, s delšími převody. "Carrera je sice rallye,
ale nemá daleko k okruhovému závodění v tom smyslu, že se jezdí po
kvalitním asfaltu a obsahuje spoustu rovných přímých úseků, kudy se
projíždí maximální rychlostí. Delší pátý stupeň nám umožní
odlehčit motoru, který si své odpracuje i mezi rychlostními zkouškami,
protože i přejezdy se na Carreře jezdí dost rychle. Motor by měl mít
rezervu," podotýká Kačírek, který se spolu s ostatními piloty týmu
zúčastnil inspekční cesty na posledním odjetém ročníku Carrery, aby
odhadl svérázná specifika mexického závodu. Přední náprava bude
mít základ v původním řešení vozu CS 2800, zadní hnaná bude
použita ze sedanu "trojkové" řady E30. Zástavbu podvozku má na
starosti šéftechnik týmu Pavel Kubíček.
Jízdní vlastnosti vozu budou ovlivněny nutností použít
původní velikost disků kol 14 palců, čemuž odpovídají pneumatiky s
vyšším profilem, než je u dnešních sportovních vozů běžné.
Pneumatiky navíc nemohou být použity typu slick a musí zachovat
příslušný vzorek. Rozměr kol také determinuje velikost brzd se
čtyřpístkovými brzdiči. Naopak tlumiče pérování mohou být
použity zcela soudobé, od nizozemské firmy Reiger.
Motor by měl mít rezervu," podotýká Kačírek, který se
spolu s ostatními piloty týmu zúčastnil inspekční cesty na posledním
odjetém ročníku Carrery, aby odhadl svérázná specifika mexického
závodu. Přední náprava bude mít základ v původním řešení vozu CS
2800, zadní hnaná bude použita ze sedanu "trojkové" řady E30.
Zástavbu podvozku má na starosti šéftechnik týmu Pavel Kubíček.
Vůz bude zkompletován tak, aby se mohl veřejnosti
představit při slavnostním křestu všech speciálů pro Carreru na
festivalu Legendy v Praze-Bohnicích 14. června. Poté začne jeho
zajíždění a testování. "První kroky auta podnikneme na některém z
našich okruhů, přece jen Carrera se jezdí po kvalitním asfaltu a pak
– funkční testy je vhodné provést někde, kde neexistují překážky
kolem cesty. Musíme znát limity jízdních vlastností i celé pohonné
jednotky," říká Kačírek. "Teprve poté automobil vyzkoušíme v
běžném závodním režimu. Budeme hledat hranice vozu tak, aby to nebylo
nebezpečné."
Vůz homologaci FIA pro rally historiků nakonec mít nebude.
"Nemám v úmyslu jej ničit na uskákaných českých okreskách, raději
ho pošetřím na další účast v Carreře, protože se jí nechceme
zúčastnit pouze letos, ale i napřesrok. Bude to unikátní auto s
unikátní historií, jakého by na běžné závodění byla škoda,"
dodává Petr Kačírek.
|