Dobrodružství a adrenalin dostanou pro Jaroslava Petráska
na letošní Carreře nový rozměr. Spolu s Vojtěchem Štajfem a Petrem
Kačírkem se na slavný mexický závod vydá Petrásek po stopách
slavného českého rodáka Jaroslava Juhana a jako Juhan povede speciál
značky Porsche, byť poněkud mladšího data, než byly typy, s nimiž
sám Juhan závodil...
Muž, který ustavoval rekordy v bezmotorovém létání a
prosazoval se i v závodech v plachtění po moři a ve snowboardingu, tedy
vyrazí na další unikátní misi, tentokrát v branži automobilové.
"Vydali jsme se cestou závodního vozu Porsche 911 S, který už sám v
sériové podobě byl určen ke sportu, a takový i zůstal. Naše auto
bylo vyrobeno v roce 1972 a pochází ještě z prvních sérií
devětsetjedenáctky. Auto bylo původně zelené a čeští fanoušci
rallye si ho mohou pamatovat z dob, kdy s ním závodil Jiří Fajtl,"
říká Petrásek
Tak jako Štajfovo Subaru Coupé a Kačírkovo BMW 2800 CS,
prochází i Petráskovo Porsche komplexní repasí. "Vlastně už to
nebyla repase, ale stavba v podstatě nového auta. Na druhou stranu,
nejdeme cestou stavby nějakého úzce zaměřeného speciálu. Už
původní auto mělo homologaci FIA, a tu chceme zachovat," říká
Petrásek. Vůz pohání samozřejmě vzadu uložený vzduchem chlazený
šestiválec s protiběžnými písty o zdvihovém objemu 2,2 litru.
Původní vstřikování ovšem muselo být vzhledem k předpisům Carrery
odstraněno, a tak se o plnění postará dvojice trojitých karburátorů
Weber. Výkon motoru vzrostl zhruba na 200 koní, přičemž hmotnost vozu
bude pouhých 890 kilogramů.
"Na podvozku jsme žádné zásadní změny nedělali," říká
Petrásek,"o homologaci FIA nechceme přijít kvůli našim účastem na
dalších závodech. Ani tlumiče, byť jsou to soudobé Reiger, jsme
neudělali nastavitelné. Chceme jednoduché a autentické auto". Vůz je
vybaven také originálními Porsche koly Fuchs, nesoucími
patnáctipalcové pneumatiky o šířce 195 milimetrů. V současné době
je kompletován motor i karosérie, která dostala úplně nový,
homologovaný vnitřní ochranný rám a už prošla lakovnou.
Petrásek ví, že bez důkladného seznámení s vozem a
testů nově sestaveného auta nebude možné na Carreře uspět. Naopak.
"V rámci testů závodních i nezávodních chceme s autem ujet 3000-4000
kilometrů. Rádi bychom se také svezli v některých soutěžích
volného poháru, aby jednak vůz poznal závodní nasazení a já se sžil
se svým navigátorem." Dodává Petrásek. Kopilotem mu totiž nebude
nikdo slavnější než Karel Jirátko, legenda mezi českými
navigátory, který k titulu mistra republiky dopomohl Pavlu Valouškovi i
Leo Pavlíkovi, závodil i s Emilem Trinerem v mistrovství světa. Muž,
který v rally začínal před 45 lety, tak bude Petráskovým spolehlivým
rádcem ve zrádných podmínkách více než 3000 kilometrů dlouhého
závodu.
S jakým výsledkem by byl Petrásek na Carreře spokojen?
"Chceme nastavit rozumné tempo
a závod si užít, a pochopitelně spatřit cíl. V rámci naší
třídy chceme dosáhnout co nejlepšího výsledku, zároveň ovšem
chceme vůz zachovat pro další závodění i příští ročníky
Carrery," tvrdí muž, jenž bude pokračovatelem české juhanovské
tradice za volantem vozu z Zuffenhausenu.
|