Rally odstartovala před:
3 3 5 1 3 0 5Po veleúspěšné premiéře La Carrera Panamericana Czech Republic Rally Teamu v ročníku 2014 se český tým chystá k účasti druhé. Vojtěch Štajf a Petr Kačírek vyjedou se svými závodními speciály po stopách Jaroslava Juhana s cílem navázat na skvělá umístění, když při mexické premiéře Štajf vyhrál svoji třídu a Kačírek ve své kategorii skončil čtvrtý.
Češi už se na Carreře přesvědčili o tom, že jde o zatraceně těžkou a logisticky náročnou prověrku lidí a techniky, stejně tak i doprovodných týmů. Oba piloti zůstávají v novém ročníku věrni svým závodním speciálům a čas v mezidobí věnují, kromě svého pravidelného závodního programu, jejich repasím a průběžným modernizacím.
Vůbec první vůz značky Subaru se na Carreře představí i letos. Speciál GSR Coupé, s nímž pojedou Vojtěch Štajf a Vladimír Zelinka, by měl v říjnu v Mexiku těžit ze zvýšeného výkonu motoru a přepracované zadní nápravy. Ani posádka BMW 3,0 CS se nemění – Petr Kačírek a Jaroslav Jugas pojedou se stejným vozem, ale důkladné inovaci byl podroben celý hnací trakt – nový je výkonnější motor i závodní převodovka. Oba piloti si kladou ambiciózní cíl – dostat se v konkurenci supervýkonných amerických Studebakerů a Fordů Mustang do první desítky absolutního pořadí. Ostatně, už při své první účasti byly pomyslné TOP 10 na dohled – Štajf skončil jedenáctý a Kačírek jen tři příčky za ním. Doma naopak zůstává třetí ze slavné debutové party, Jaroslav Petrásek se bude tentokrát věnovat čerstvým rodičovským povinnostem.
"Když porovnám obě naše účasti, pak letos sice vyrážíme do Mexika v kompaktnějším složení, zato bohatší o spoustu cenných zkušeností a poznatků," říká vítěz třídy Historica A plus Vojtěch Štajf. "Celý letošní rok se můžeme věnovat subtilnímu ladění potřebných věcí, zatímco vloni jsme se soustředili prioritně na to, aby tahle krásná závodní auta z původních vraků vůbec vznikla. Víme, kde jsou naše rezervy, a na jejich odstraňování stavíme. Obě naše třídy budou v novém ročníku nabitější, ale máme mnohem lepší představu o tom, co nás v Mexiku čeká."
"Když jsme dali na papír všechny naše loňské zkušenosti, přišli jsme na to, že jsme měli řadu problémů s nízkým výkonem motoru ve vysokých horách, naopak životnost agregátů byla skvělá. Je zřejmé, že se na výkonu motorů dalo zapracovat, což jsme i učinili. Vloni jsme ztráceli výkonem proti místním matadorům, kteří specifické místní podmínky dobře znají. Díky koncentraci na plynulou jízdu naopak dobře víme, že brzdy byly vhodně dimenzované a zátěž dlouhé mexické soutěže vydrží," říká Petr Kačírek, který se při závodění po kvalitním mexickém asfaltu může opřít o mnoho let zkušeností z okruhového sportu.
Drobnou inovaci prodělala trasa závodu, který se bude konat znovu v sedmi etapách v termínu od 16. do 22. října. Z přístavu Veracruz byl start závodu přesunut do jihomexického státu Chiapas, z něj už dojede do Oaxaky a dál bude pokračovat po podobné trase jako vloni až do cílového Duranga. "Zdá se to být malá změna, ale opak je pravdou! Chiapas je nejchudším z mexických států s vysokou kriminalitou, kde jsou přepady cizinců na denním pořádku. Veškerou techniku stejně musíme vyřešit ve Veracruzu, kam znovu připluje v kontejneru. Po nezbytném přeložení vozů i veškerého materiálu nás čeká dvoudenní putování na jih Mexika až ke guatemalským hranicím. Snad to ve zdraví přežijeme," říká Vojtěch Štajf. Českou účast opět podpoří svou záštitou české velvyslanectví v Mexiku a Češi pevně věří, že jeho případné pomoci nebude třeba.
Novinkou je rovněž design vozů. Jako autor pod ním i pod novým logem týmu bude letos podepsán designér Jan Pištěk, syn legendárního návrháře Theodora Pištěka, držitele Oskarů za filmy Amadeus a Valmont. "Národní bravy ovšem určitě zachováme. Česká účast, navazující na juhanovskou závodní tradici, si na Carreře získala dobré jméno," dodává Kačírek.
Stejná je naopak patronka týmu – Anna Polívková podpoří českou účast i letos, šedesát let poté, co její dědeček Jaroslav Juhan chtěl ve slavném mexickém závodu útočit na vítězství, ale soutěž byla po tragédii v Le Mans mexickou vládou nakonec zrušena. Českou účast podporuje i velvyslanec Spojených států mexických v České republice pan Pablo Macedo, který, stejně jako vloni, na festivalu Legendy 13. června 2015 oba vozy slavnostně pokřtí mexickým pivem. Účastna tomu bude rovněž generalita závodu – promotér pan Eduardo León a ředitel závodu Carlos Cordero při této příležitosti znovu přiletí do Prahy. A stejně jako před rokem, slavnostní rozloučení proběhne na půdě mexického velvyslanectví 7. října.
Zveme Vás tedy na festival Legendy do areálu léčebny v Praze – Bohnicích. Unikátní motoristická událost nabídne nejen celou řadu exponátů, ale také moderovaný tématický program. Jeho součástí bude i slavnostní křest obou vozů La Carrera Panamericana Czech Republic Rally Teamu, který proběhne v sobotu 13. června v 10:30 hodin na pódiu na hlavním prostranství.