Představení

La Carrera Panamericana Czech Republic Rally Team se představuje – po stopách Jaroslava Juhana!

Čtyři české posádky, čtyři závodní rally speciály staré čtyřicet a více let, proti nim jedna zaoceánská výzva – slavná La Carrera Panamericana, pořádaná v Mexiku každý rok v říjnu. Celková délka 3500 kilometrů v sedmi dlouhých etapách, v horku a vysokých rychlostech. Tedy kombinace, která sama o sobě znamená logisticky a organizačně jednu z nejkomplexnějších účastí českého motoristického týmu v zahraničních závodech. Vítejte na začátku nového projektu, plného velkých premiér!

Nápad české účasti na Carreře se formoval v hlavě team leadera Vojtěcha Štajfa několik let. Pražský jezdec, který úspěšně závodí v českém rally šampionátu s vozem Subaru Impreza a v letošním roce si dokonce odnesl mistrovský titul v kategorii produkčních vozů, už má několik podobných speciálních akcí za sebou – jmenujme třeba dvojnásobnou účast v Rallye Monte Carlo nebo v Arctic Lapland Rally za polárním kruhem. Ale věhlasná zámořská rally s historikem – to tu ještě nebylo!

A značka Subaru, kterou Štajf po léta úspěšně reprezentuje, bude znovu u toho – upravuje pro tento účel unikátní model Subaru Coupé z roku 1972 – jeden z pouhých 3500 kusů, které byly vyrobeny a v Evropě se nikdy oficiálně neprodávaly. Po úpravách dle relativně volných předpisů pro Carreru se zrodí opravdu plnohodnotný závodní speciál. Půjde o vůbec první účast značky Subaru ve slavné soutěži. Vedle Vojty Štajfa usedne na horké sedadlo navigátora ostřílený spolujezdec Vladimír Zelinka.

Vazba Carrery Panamericany na značku Porsche se projevuje i u dalších dvou posádek: zkušený rally závodník Josef Vyštejn, který po několik sezon úspěšně startoval na tratích českých rally rovněž s vozem Subaru, s navigátorem Jiřím Vackem budou mít připraven speciál Porsche 912.

Silnější model Porsche, slavný 911 z roku 1972, bude pilotovat dobrodruh Jaroslav Petrásek, který má na svém kontě nejen aktivity ve snowboardingu, ale zejména bohaté portfolio zážitků v bezmotorovém létání, včetně rekordního přeletu jihoamerických And. Jeho navigátorem bude Petr Behro.

Tak jako na soutěžních okruzích, osedlá i na Carreře úspěšný okruhový závodník Petr Kačírek vůz značky BMW. Zatímco doma se stal za volantem speciálu BMW M3 GTR v roce 2011 dokonce mistrem republiky a poslední čtyři sezony se objevuje na českých rally tratích za volantem vozu Subaru, v Mexiku bude Petr pilotovat krásné kupé BMW 2800 CS. Spolujezdcem mu bude zkušený kopilot v českých rally Jaroslav Jugas.

Co je La Carrera Panamericana?

Slavná soutěž se jezdila v 50. letech 20. století a svého času šlo o nejdrsnější dálkovou motoristickou akci na světě – konala se v oblastech stavby slavné stejnojmenné transmexické dálnice – v 50. letech se uskutečnilo pět ročníků, ale už to stačilo, aby se soutěž stala legendou svého druhu. Rallye rychle přitáhla slavná jména motoristického sportu a její úspěšnou stopu psal Jaroslav Juhan – významná osobnost světového motorismu, pražský rodák, jehož jméno u nás mělo být po emigraci v roce 1952 do Guatemaly navždy zapomenuto. Byl to Juhan, kdo založil zastoupení značky Porsche ve Střední Americe a kdo přitáhl tovární závodní tým Porsche na Carreru a úspěšně se jako závodník účastnil celého závodu. Od té doby je pro exkluzivní modely firmy Porsche vyšetřen název Carrera. Po tragédii při závodu 24 hodin v Le Mans v roce 1955 (závod, v němž Juhan osobně startoval a reprezentoval tovární tým Porsche) byla Carrera zrušena, ale v roce 1988 byla obnovena a koná se pro historická vozidla každým rokem znovu jako poslední ze starých klasických jízd v tradičním stylu..

Jaroslav Juhan poté, co se přesunul zpět do Evropy, působil jako prodejce exkluzivních značek automobilů, ale ještě před emigrací stačil zanechat stopu i v Čechách – protože se přiženil do hereckého rodu Steimarů, jeho dcerou je herečka Evelyna Steimarová a vnučkou herečka Anna Polívková, která bude také patronkou našeho týmu a ke svému slavnému dědečkovi měla od dětství velmi blízký vztah.

Rallye opět přitahuje slavná jména světového motorsportu a je zajímavé, že prim v ní už několik let hrají americké "křižníky silnic" z 50. let, v podobě automobilů již zaniklé značky Studebaker – volné předpisy pro Carreru umožní úpravu původního vozu až do výkonu okolo 700 koní a rychlostí atakujících 250 km/h – tak rychlá je slavná Carrera!

Náš tým nyní čeká celoroční příprava soutěžní techniky, ale také řada organizačních záležitostí. To vše se lépe zvládá díky podpoře ambasády České republiky v Mexiku.

Rallye se bude konat koncem října 2014, ale ještě předtím se dozvíte mnoho o soutěžních posádkách, jejich vozech, přípravě týmu, o Carreře samotné i o Jaroslavu Juhanovi. Náš velký projekt účasti na slavné a unikátní soutěži začíná a sledovat ho budete moci na internetové adrese www.panamericanarally.cz.

<< zpět na seznam novinek