Rally odstartovala před:
3 3 5 0 3 4 6Pohledný světlý design všech tří speciálů pro Carreru Panamericanu už všichni znáte – je dílem Pavly Moravcové a týmu z kreativní agentury Jean La Taupe z Prahy včetně celého komplexního grafického servisu. Méně už je ovšem vidět to, že podobného ztvárnění doznaly i závodní kombinézy jezdců a také helmy. Přilba Vojty Štajfa je toho příkladem. Design je ruční prací designera Josefa Hegenbarta z Chodova v západních Čechách. S Vojtou je pojí i láska k vozům Subaru. My se však zaměříme na jeho airbrush a na to, jak vznikla Vojtova přilba.
Josefova láska k malování, designu a zdobení čehokoli se projevovala od mládí, nevyšel mu však záměr dostat se na prestižní designerskou školu. Pokračoval tedy na vojnu, ani na ní si s malováním nedal pokoj: "Díky kreslení nahých slečen a designu bankovek pro mé mazáky jsem za odměnu nemusel dělat rajóny a vycházek jsem měl také víc než ostatní," směje se.
Zlom nastal v roce 2004, kdy našel na internetu instruktážní video k tomu, jak využívat techniku lakování airbrush. Zakoupil základní sadu a dal se do práce. Zároveň založil webové stránky své firmy V8 design a vystavoval všechna díla právě tam. Zájemci začali přibývat, Josef začal tvořit design motocyklových nádrží a přileb, krytů motorů, kapot, ale i hokejových helem a oblíbených brankářských masek, které dělá jak pro naše extraligové brankáře, tak i pro zájemce ze zahraničních lig.
Práce pro Vojtu Štajfa byla už druhé v pořadí, jedna helma ze sezony za volantem produkčního Subaru už vznikla. "Klíčové bylo, že Vojta měl o designu velmi konkrétní představu. I já jsem chtěl design vyvést stejný, jako mají soutěžní auta, je totiž decentní a velmi povedený, prolíná se vším, co tým má a dělá. Proto jsme zachovali trikolory, mapu Mexika, Logo La Carrera Panamericana Czech Team a portrét pana Juhana. Vojtovi jsem zaslal základní návrh, ale on je velmi zaměřený na detail, měl řadu připomínek, což je dobře, má cit pro design a má vkus. Výsledek vidíte na fotografiích," říká Josef.
Samotná grafická úprava helmy zabrala 80 hodin jemné práce. Základem byla čistá, úplně nová helma bílé barvy. Díky tomu nebylo nutné vyrovnávat a vybrušovat žádná poškození helmy a podkladová bílá barva, kterou bylo nutné po nanesení následné vrstvy bezbarvého laku ještě vybrousit, nemusela mít silnou vrstvu. Nejprve však bylo nutné z přilby odstranit veškerou výstelku, sluchátka i intercom. Gumové lemy okrajů bylo třeba velmi pečlivě oblepit krycí páskou. "Design Vojtovy helmy je z větší částí vyveden za pomoci šablon s nápisy, z menší pak freestylový," říká Josef. Všechny nápisy vznikly vystříkáváním prostoru vzniklého díky matrici z řezacího plotru. "Každé písmenko jsem musel nanášet a nalepovat ručně, byla to opravdu titěrná práce. Ještě jemnější je vystříkávání vzniklého prostoru, děje se tak tryskou o šířce 0,1 mm," říká Josef.
Typická trikolóra, která se vine nejen přes auto, ale i přes helmu, vznikala jinak, tvar byl nastříkán ručně. Trikolory jsou na přilbě dvě, jedna česká a druhá mexická. Nejvíce času zabralo stínování trikolóry, aby vynikl efekt trikolórní stuhy, která se vine prostorem. Podobné to bylo i s mapou Mexika, jen nad šablonou mapy Josef strávil 10 hodin čistého času. "Nyní mohu projet Mexiko zcela bez navigace," směje se tomu.
Zajímavostí Vojtovy helmy je potrét Jaroslava Juhana, jehož památce je helma věnována. "Normálně rád kreslím portréty lidí a troufám si říci, že to dělám dobře, lidé se poznávají, a to je dobré znamení, že se jim portréty líbí. Musíte však mít dobrý podklad, a ten jsem neměl, jen dobové fotografie. Po několika pokusech jsem naznal, že opravdu věrnou podobiznu pana Juhana se mi vytvořit nepodařilo, a tak byl jeho obličej vytištěn na tenkou fólii a na přilbu nalepen, a posléze zalakován. Tuto techniku jsem použil vůbec poprvé, přesto jsem některé stíny v rysech obličeje na fotografii dotvořil airbrushem," dodává Josef. Na Vojtově helmě byly použity tři krycí vrstvy bezbarvého laku s následným schnutím ve speciální peci při teplotě 60 stupňů. Podobným stylem vznikala i přilba pro Vojtova spolujezdce Vladimíra Zelinku.
Výsledek vidíte na fotografiích. Poctivý kus práce šikovných českých rukou se už vydal do Mexika. Design všech aut pro Panamericanu se zkráta prolíná celým týmem. Věřme že práci Josefa Hegenbarta bude Vojta Štajf moci třímat na cílové rampě v mexickém Durangu. Více prací Josefa Hegenbarta můžete zhlédnout v galerii na jeho stránkách www.v8-design.cz.