Vyrážejí za snem

Štajf s Kačírkem vyrážejí za svým druhým mexickým snem

Po veleúspěšné premiéře La Carrera Panamericana Czech Republic Rally Teamu v ročníku 2014 se český tým chystá k účasti druhé. Vojtěch Štajf a Petr Kačírek vyjedou se svými závodními speciály po stopách Jaroslava Juhana s cílem navázat na skvělá umístění, když při mexické premiéře Štajf vyhrál svoji třídu a Kačírek ve své kategorii skončil čtvrtý.

Češi už se na Carreře přesvědčili o tom, že jde o zatraceně těžkou a logisticky náročnou prověrku lidí a techniky, stejně tak i doprovodných týmů. Oba piloti zůstávají v novém ročníku věrni svým závodním speciálům a čas v mezidobí věnovali, kromě svého pravidelného závodního programu, jejich repasím a průběžným modernizacím.

Vůbec první vůz značky Subaru v historii Carrery se představí i letos. Speciál GSR Coupé, s nímž pojedou Vojtěch Štajf a Vladimír Zelinka, by měl v říjnu v Mexiku těžit z výhodnější výkonové charakteristiky motoru a přepracované zadní nápravy. Ani posádka BMW 3,0 CS se nemění – Petr Kačírek a Jaroslav Jugas pojedou se stejným vozem, ale důkladné inovaci byl podroben celý hnací trakt – nový je výkonnější motor i závodní převodovka.

Oba piloti si kladou ambiciózní cíl – dostat se v konkurenci supervýkonných amerických Studebakerů a Fordů Mustang do první desítky absolutního pořadí a figurovat na pozicích v popředí celkové klasifikace už od počátku závodu a uspět v klasifikací svých tříd - Stajf pojede s vozem o objemu motorů 1600 ccm ů, Kačírek kubaturou přesně definuje kategorii třílitrových šestiválců. Ostatně, už při své první účasti byly pomyslné TOP 10 na dohled – Štajf skončil jedenáctý a Kačírek jen tři příčky za ním. Konkurence se pro nový ročník znovu přiostří - ve Štajfově třídě startují slavné soutěžní vozy minulosti, Ford Escort a Alfa Romeo.

"Když porovnám obě naše účasti, pak letos sice vyrážíme do Mexika v kompaktnějším složení, zato bohatší o spoustu cenných zkušeností a poznatků," říká vítěz třídy Historica A plus Vojtěch Štajf. "Celý letošní rok se můžeme věnovat subtilnímu ladění potřebných věcí, zatímco vloni jsme se soustředili prioritně na to, aby tahle krásná závodní auta z původních vraků vůbec vznikla. Soustředili jsme se na doladění podvozku, s nímž jsem nyní opravdu spokojený, a také na optimalizaci v chování motoru - vždyť máme rozsah využitelných otáček širší hned o 10 procent. Obě naše třídy budou v novém ročníku nabitější, ale máme mnohem lepší představu o tom, co nás v Mexiku čeká."

"Když jsme dali na papír všechny naše loňské zkušenosti, přišli jsme na to, že jsme měli řadu problémů s nízkým výkonem motoru ve vysokých horách, naopak životnost agregátů byla skvělá. Je zřejmé, že se na výkonu motorů dalo zapracovat, což jsme i učinili. Vloni jsme ztráceli výkonem proti místním matadorům, kteří specifické místní podmínky dobře znají. Díky koncentraci na plynulou jízdu naopak dobře víme, že brzdy byly vhodně dimenzované a zátěž dlouhé mexické soutěže vydrží," říká Petr Kačírek, který se při závodění po kvalitním mexickém asfaltu může opřít o mnoho let zkušeností z okruhového sportu.

Drobnou inovaci prodělala trasa závodu, který se bude konat znovu v sedmi etapách v termínu od 16. do 22. října. Z přístavu Veracruz byl start závodu přesunut do jihomexického státu Chiapas a města Tuxla Gutierrez, z něj už dojede do Oaxaky a dál bude pokračovat po podobné trase jako vloni až do cílového Duranga. "Zdá se to být malá změna, ale opak je pravdou! Chiapas je nejchudším z mexických států s vysokou kriminalitou, kde jsou přepady cizinců na denním pořádku. Veškerou techniku stejně musíme vyřešit ve Veracruzu, kam znovu připluje v kontejneru. Po nezbytném přeložení vozů i veškerého materiálu nás čeká dvoudenní putování na jih Mexika až ke guatemalským hranicím. Snad to ve zdraví přežijeme," říká Vojtěch Štajf. Českou účast opět podpoří svou záštitou české velvyslanectví v Mexiku a Češi pevně věří, že jeho případné pomoci nebude třeba.

Novinkou je rovněž design vozů. Jako autor pod ním i pod novým logem týmu bude letos podepsán designér Jan Pištěk, syn legendárního návrháře Theodora Pištěka, držitele Oskarů za filmy Amadeus a Valmont. "Národní bravy ovšem určitě zachováme. Česká účast, navazující na juhanovskou závodní tradici, si na Carreře získala dobré jméno," dodává Kačírek.

Stejná je naopak patronka týmu – Anna Polívková podpoří českou účast i letos, šedesát let poté, co její dědeček Jaroslav Juhan chtěl ve slavném mexickém závodu útočit na vítězství, ale soutěž byla po tragédii v Le Mans mexickou vládou nakonec zrušena. Českou účast podporuje i velvyslanec Spojených států mexických v České republice pan Pablo Macedo, který, stejně jako vloni, na festivalu Legendy 13. června 2015 oba vozy slavnostně pokřtil mexickým pivem. Významnou pomocí je také podpora českého ambasadora v Mexiku pana Lubomíra Hladíka a agentury Czech Tourism.

<< zpět na seznam novinek