Rally odstartovala před:
3 3 5 1 8 3 4Den po smůlovaté cestě do Morelie bylo Subaru Vojty Štajfa znovu v plné kondici, ale činili se všichni čeští závodníci. Vojta vyhrál třídu Historica A Plus a na svého soupeře Raula Gonzalese po penalizaci stáhl 1:15 minuty. Nejlepší čas z našich jezdců měl však Petr Kačírek, jehož BMW se lepší etapu od etapy a dnes obsadil 18. místo absolutně a zároveň třetí ve třídě Historica B.
Štajf odstartoval do etapy se zhruba devítiminutovou penalizací, způsobenou neprojetými odpoledními erzetami předešlé etapy. Gonzáles tak dostal relativně komfortní náskok v čele třídy. Vojta mu ovšem v dnešním dopoledním bloku na technických erzetách nadělil minutu a půl a Mexičan zpozorněl, při každém setkání jen uznale pokyvoval.Odpoledne si mírně vylepšil bilanci na zkoušce, která obsahovala táhlé úseky do kopce, na nichž byl dvoulitrový motor proti objemu 1,6 litru v Subaru přece jen ve výhodě. Celkově však při večerním vyhlášení Vojta poprvé vystoupil na nejvyšší stupínek ve třídě. V absolutním pořadí dnes skončil dvacátý.
„Podstatné je, že i po dnešku máme všechna tři auta v soutěži, pátý den Carrery. Nám to dnes náramně jelo a mám z toho radost. Hlavně dopolední blok techničtějších erzet jsem si hodně užíval, zatáčkovité úseky z kopce mému autu opravdu sedí, má totiž výborné brzdy a opravdu povedené jízdní vlastnosti. Gonzales zase uznale pokyvoval, ale my se tvářili jen tak, že máme co dohánět. Odpoledne nám asi 20 sekund vrátil na táhlých úsecích, tam mu prostě nemůžeme stačit. Vedoucí Studebakery tam letí na hranici povolených 250 kilometrů v hodině, my jsme dnes dosáhli našeho rychlostního rekordu 172 kilometrů v hodině. (do hovoru se vkládá navigátor Vládík Zelinka: moc si nefandi, já si všiml jen 169!). Celkově jsme rádi za to, že jsme si upevnili druhé místo ve třídě a za normálních okolností se na to první už nedostaneme, to by se Gonzalesovi muselo něco stát. Nebýt včerejší prasklé poloosy, jsme už před ním. Přece jen, jsme tu poprvé a na zkušenou, a tak jsme rádi za to, co máme,“ dodal Vojta.
Nejlepší výsledek z Čechů dnes zajel Petr Kačírek, jehož třída je nejnabitější, a tak i přes 18. místo celkově získal třetí příčku v klasifikaci třídy Historica B. Jeho BMW 3,0 CS netrápilo vůbec nic a jízdu si dle svých slov dokonale užil. „Dnes nám opravdu skvěle pomohl náš klasický evropský rozpis, který Vojta napsal vloni při návštěvě zdejších tratí, zítra už takovou výhodu mít nebudeme. Dnes to byly krásné zkoušky v malebné přírodě a jelo se nám skvěle,“ shrnul své dojmy Petrův navigátor Jarda Jugas.
Jarda Petrásek se úspěšně zabíhá po dvouetapovém půstu. Dnes obsadil celkově 37. příčku. „Je pravda, že občas nám zkrátka schází výkon motoru, už tím, že jedeme s dvoulitrovým motorem ve třílitrové třídě, kam spadáme díky tomu, že máme šest válců a ne čtyři. Ale jinak pro mě byl dnešek velkým zážitkem, ať už jde o rychlostní zkoušky nebo atmosféru při dojezdu etapy v historickém centru Guanajuata,“ řekl po dojezdu. Je zajímavé, že během 100 kilometrů se zcela změnil ráz podnebí, teploty stouply i na 35 stupňů, což bude zřejmě určující okolností i do dalších etap. „Více než horko mi vadí úroveň zdejší organizace a kvalita přípravy itinerářů,“ říká Karel Jirátko.
Unikátní hornické město Guanajuato, proslulé systémem podzemních tunelů a nesmírně komplikovanou dopravní situací v historickém centru, je patrně nejkrásnějším městem z těch, jimiž Carrera Panamericana projíždí. Závodníci se v něm ovšem příliš nezdrží a ráno vystartují do dlouhé etapy do Zacatecas, které ještě vloni tvořilo cíl celé soutěže. Letos to bude jinak, nejtěžší rychlostní zkoušky si totiž pořadatelé vyhradili do etapy poslední, která povede pouští a horami a skončí ve městě Durango.
Sdílejte s námi naše nadšení na našem Facebooku, kde kromě aktuálních fotografií najdete i kratší zajímavosti a zejména video, shrnující konkrétní etapy!
Fotografie v tiskové kvalitě najdete na http://www.petr.fryba.com/downloader, heslo je LCP2014.