Rally odstartovala před:
3 3 5 0 0 0 7Poslední zkouška dopolední sekce před servisní zónou bohužel pro dnešní den vystavila stopku Vojtovi Štajfovi a jeho Subaru. Porucha přední nápravy (zlomený hnací hřídel) vystavila stop na zbytek etapy a Štajfa se Zelinkou čeká penalizace a pravděpodobný propad pořadím. Vojtovy problémy poněkud zdržely i Petra Kačírka. Jarda Petrásek se naopak dnes do závodu vrátil a etapu absolvoval relativně bez problémů.
Vojta Štajf startoval do etapy z druhého místa ve třídě Historcia A Plus a z krásného 17. místa v absolutním pořadí. Techničtější charakter dopoledních rychlostních zkoušek měl jeho Subaru vyhovovat v souboji s místním matadorem Gonzalesem na dvoulitrovém Karmannu, proti němuž má pražský subík přece jen určitý výkonový handicap. Těsně před koncem poslední erzety praskla na Vojtově autě pravá přední poloosa, což znamenalo stop. Vojta ještě dojel do časové kontroly, ale z ní už se Subaru nerozjelo, diváci ho museli odtlačit.
V další fázi už pomáhali soupeři, ale bylo zřejmé, že stejně nebude možné splnit časový limit pro přesun do servisní zóny, v jejímž časovém intervalu by mechanici jinak výměnu hnacího hřídele zvládli. Nejdříve zapojil Subaru na lano za sebe Petr Kačírek, ale tažení Vojtova auta jiným závodním vozem přes obrovské množství vysokých zpomalovacích prahů, kterými je celé Mexiko poseto, se ukázalo být nemožné. Když se lano utrhlo, dohodli se oba krajané na tom, že Petr bude pokračovat (limit vjezdu do servisní zóny nakonec stejně nestihl), pak pomohl ještě rakouský soupeř, nakonec Subaru zapojila za svůj Chevrolet Aveo naše audiovizuální klika, novináři Tomáš Forejt a Petr Frýba, kteří se zrovna vraceli z předmětné erzety. V servisní zóně Vojta odevzdal průjezdní kartu a už nemohl pokračovat. Za tři neprojeté rychlostní zkoušky dostane čas nejhoršího plus 10 sekund. Vůz byl opraven už v polední servisní zóně, ale do Morelie přicestoval na přívěsu.
„Je to poměrně škoda,“ řekl k incidentu Vojta. „Dosud naše auto fungovalo skvěle a i když jsme poněkud znevýhodněni nižším objemem motoru i celkovým výkonem, daří se nám prohánět mnohem silnější soupeře. Na Gonzalese jsme na startu dnešní etapy ztráceli 38 sekund a jen v prvních dvou zkouškách jsme mu 28 sekund naložili! Už z toho začínal být trochu špatný. I zbylé dvě vložky jsme odjeli skvěle a patrně mu dali další obklad, možná se i dostali do vedení, jenže zlomený hnací hřídel byl už nad naše síly. Navíc jsme se těšili na odpolední zkoušky. Při loňské inspekční cestě jsme si je totiž všechny s Vládíkem Zelinkou projeli a napsali si na nich evropský rozpis, tak jak jsme zvyklí, měli jsme ho připravený. Neměli bychom v nich tedy znalostní handicap proti místním borcům, s nímž se musíme denně vyrovnávat.“
Výsledky každého dne se vyhlašují až při večerním ceremoniálu, ty dnešní u našich posádek znovu vykazovaly nesmyslné údaje, takže dojde k jejich přepočítání přes noc. „Po organizační stránce mexické soutěži, i přes skutečně krásnou atmosféru, která ji provází, do standardu evropských rally, na které jsem zvyklý, hodně chybí. V časových kontrolách chybí hodiny, zápis výsledků provázejí zmatky, no zkrátka některé věci Mexičané moc neřeší,“ říká jako vždy precizně připravený Karel Jirátko. Pravděpodobná penalizace Vojty Štajfa bude dle Vojtových slov zhruba 9 minut. Přesto je útok alespoň na druhé místo reálný.
Petr Kačírek i Jarda Petrásek odjeli své úseky v pohodě a do cílové Morelie dojeli včas. Večerní obrovský liják zahnal naše mechaniky znovu do dílen dojednaných firmou VP Garage, aby, když už neměli týden možnost se pořádně vyspat, mohli alespoň pracovat v suchu. Tým se také musí vypořádávat s technickými kolapsy pronajaté doprovodné techniky, která se ukazuje být v mnohem horším stavu, než bylo dojednáno.
Sledujte facebookový profil našeho týmu včetně videoreportáží!
Fotografie v tiskové kvalitě máte ke stažení na adrese: http://www.petrfryba.com/downloader heslo je LCP2014